יום חמישי, 7 באפריל 2011

יום עיון: מסלול חינוך מיוחד, תשע"א

מאת ד"ר אביה גוטמן,
ראש המסלול לחינוך מיוחד

ביום ראשון, כ"ג באדר א' תשע"א, התקיים יום עיון בנושא: "הנרטיב של הבוגר בעל הצרכים המיוחדים, ההורה והמטפל".
"עולם של חסד ייבנה" – זה המוטיב של כל העוסקים בילדים בעלי צרכים מיוחדים. בסיוע, בטיפול ובלימוד של הילד בעל הצרכים המיוחדים קיים המעגל התומך הקרוב – ההורים, האחים ובני המשפחה האחרים, אלו שהם לרוב בקשר יום-יומי, בשעות היום והלילה, בימי חול וחג, וקיים הצוות המטפל הקשור בקשר טיפולי רציף עם הילד בעל הצרכים המיוחדים. עבודה זו מצריכה כוחות גוף ונפש רבים.
ראשון הדוברים היה מר אלי קלרמן, מנכ"ל עמותת "שמחה לילד". ההרצאה נסובה סביב הנושא הכלל מכללתי לשנה זו – "הנני שלחני". הוא העלה על נס את תרומתם הברוכה של המתנדבים בפעילויות התנדבותיות רבות לילדים בעלי צרכים מיוחדים: קייטנות קיץ, פעילויות בשבתות, קבלת שבת בבתי החולים ועוד. הוא ציין כי סטודנטיות רבות ממכללת אורות ישראל מתנדבות ונהנות מהעשייה הברוכה המתקיימת בעמותה. ההרצאה לוותה בסרטים המציגים את פעילויות העמותה, ובסיומה הוא קרא להרחיב את מעגל ההתנדבות ולגרום לילדים "להחליף את הכאב בשמחה", כנאמר בסיסמת העמותה.
הגב' אורלי אזוריאל הרצתה בנושא "אל תקרי בנייך אלא בונייך". היא הציגה את סיפורה האישי המרגש בטיפול בבנה החולה במחלת A.T. – Ataxia Telangiectasia , מחלה גנטית חשוכת מרפא הפוגעת במערכת העצבים המרכזית במוח הקטן. במהלך ההרצאה היא הציגה את דרך ההתמודדות שלה כאם לילד החולה במחלה ואת הצורך בטיפול היום-יומי בבנה. גב' אזוריאל ציינה את השינוי שחל בה כתוצאה מלידת בנה והוביל לבניין האישיות שלה.
" 'מלאכיות הדממה', הזמן הוא עכשיו!!!" הרצאה בנושא זה ניתנה על ידי ד"ר מאיר לוטן, פיזיותרפיסט מומחה ארצי בתסמונת "רט", מרצה וחוקר במרכז האוניברסיטאי באריאל, שכתב את הספר "מלאכיות הדממה". הוא ציין את הגורמים לתסמונת רט, הצביע על הביטוי הקליני שלה והסביר את דרכי הטיפול. ד"ר לוטן הדגיש כי נמצא הגן הגורם לתסמונת ופירט את דרכי הריפוי של הגן הלקוי. הוא הדגיש כי חובה עלינו לטפל טיפול תחזוקתי בבנות הלוקות בתסמונת, כיוון שהוא צופה כי ניתן להביא לריפוי מלא של המחלה בעוד כעשור שנים.
"איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק". עמותת אס"י – קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל היא קהילה של אנשים שהתאגדו ומקיימים פורום עצמאי שעיקר תפקידו לסייע ולעזור זה לזה, ובעצם לחזק זה את זה. התוודענו לסיפורו האישי של מר רונן גיל, מנכ"ל עמותת אס"י, ולדרכי התמודדותו עם מצבים שונים באינטראקציה החברתית שלו.
סיימנו בהצגה "אין דבר כזה ילד רע" – הצגה שהציגה את סיפורו האישי של אושי גרוס, במאי ומפיק ההצגה. הוא הדגים סיטואציות מבית הספר והדגיש כי כילד בעל לקות למידה היה עליו להתמודד באופן יום-יומי עם החומר הנלמד, עם צחוק הילדים ולעתים אף עם הלגלוג של המורים. ההצגה הייתה מלווה בהומור עצמי. בדרכו האישית המיוחדת הוא הראה כי ניתן להתאים את הסביבה הלימודית לילד בעל לקות הלמידה. בסיום ההצגה התקיים דיון עם הסטודנטיות בנושא לקויות הלמידה.
התוודענו לרב-גוניות ולמגוון התחומים המצויים בספקטרום זה שבחינוך המיוחד. ניכר היה כי הסטודנטיות נהנו והרחיבו את ידיעותיהן בצורה חווייתית ומעניינת.

תגובה 1:

  1. זה לא קל בכלל להתעסק עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.. מנסיון אישי.. פעם שהייתי סטודנטית עבדתי בשביל מלגה ללימודים. היה לי ילד כל כך חמוד, קוראים לו תומר. אני עד היום בקשר איתו ועם הוריו, הם גרים באריאל.. שטחים.. וזה מאוד נחמד שישנם כאלו כנסים על מנת לתת מענה למעגל הקרוב אשר תומך בילדים עם צרכים מיוחדים.

    השבמחק