יום שלישי, 21 ביוני 2011

סיור מכללתי "בהר הירוק תמיד" שגם השחיר בשריפה

מאת נעמה בינדיגר,
מרצה בהתמחות ללימודי ארץ ישראל

"ההר הירוק כל ימות השנה
אני עוד חולם ושואל
לנשום רוחותיך כבראשונה
לשכב בצילך כרמל".

מילים אלו של המשורר יורם טהרלב ליוו אותנו בסיור המכללתי האחרון. בי"ד באייר יצאנו לסיור בנחל רקפת שבכרמל. המסלול היה יפהפה וזימן מגוון נושאים של גאוגרפיה, אקטואליה וחוויה בלתי צפויה...

הטיול בנחל רקפת הוא חלק ממערכת הסיורים המכללתיים הרב-שנתית המקיפה מגוון מקומות ונושאים וחושפת את הסטודנטיות – המורות לעתיד לחשיבות של הטיול בארץ כחלק מהחיבור אליה.
הסיור בכרמל הודרך על ידי סטודנטיות מההתמחות ללימודי ארץ ישראל שלימדו על הגאוגרפיה של האזור – מאפייניו הייחודיים של הכרמל והחורש הים תיכוני ירוק העד שהופך את ההר ל"ירוק תמיד".
הסיור זימן גם נושאים אנושיים. כך למשל סופָּר על ההתיישבות היהודית במקום, וכשצפינו על היישוב הדרוזי דלית-אל-כרמל דובָּר גם על הדרוזים, על דתם ועל יחס האוהד של רבים מהם למדינת ישראל. נושא גאוגרפי-אנושי שעליו הרבינו לדבר היה השׂרֵפה בכרמל בחנוכה השנה. כיצד התרחשה ומה תהליך השיקום הצפוי לטבע, המנסה לשוב מצבעו השחור לצבעו הירוק הטבעי לו. עוד דובָּר על המעמד מלא ההוד של אליהו מול נביאי הבעל בכרמל, שכפי הנראה התרחש במוחרקה, שאליה הגענו בסוף הסיור.
חוויה בלתי צפויה שחיכתה לנו בחלק מהמסלול הייתה דווקא מעולם החי – "מתקפה" של תולעי תוואי התהלוכה! מסתבר שהגענו אחרי עונת הקינון של תולעי תוואי התהלוכה והם היו שם בהמוניהם, מטפסים על החצאיות ונופלים מהעצים על תיקינו. ללא ספק חוויה בלתי נשכחת... בזכות התולעים קצב ההליכה של המטיילות היה מהיר מהרגיל...
ללא ספק, החוויה המרכזית מהטיול הייתה ההתפעלות וההנאה מהמסלול הפסטורלי והיפה שצעדנו בו ומהנוף המדהים שראינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה