יום שלישי, 21 ביוני 2011

הפשטות המתחדשים – פרשנות רשב"ם למקרא


מאת הרב ד"ר משה רחימי
דיקן הלימודים, קמפוס אלקנה

מכללת אורות ישראל בשיתוף עם המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן קיימה כנס אקדמי בין-לאומי: הפשטות המתחדשים בכל יום – פרשנות רשב"ם למקרא. הכנס נערך לזכרו של פרופ' אלעזר טויטו ז"ל.

פרופ' אלעזר טויטו ז"ל היה מבכירי החוקרים של פרשנות רשב"ם. מחקריו המעמיקים, שבהם הבליט את ההיבט הטקסטואלי ואת ההיבט ההיסטורי, נעשו נדבך הכרחי בחקר פרשנותו של רשב"ם. לפני שנה הלך פרופ' טויטו לעולמו תוך שהוא משאיר אחריו ירושה ומורשת בצד אתגר ודחף להמשך חקר פרשנות רשב"ם.
מכללת אורות ישראל והמחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן, שני המוסדות האקדמיים העיקריים שבהם הסתופף פרופ' טויטו, ראו לעצמם חובה וזכות לחבור יחדיו ולקיים כנס מדעי בין-לאומי לזכרו, המוקדש לחקר משנתו הפרשנית של רשב"ם.
הכנס נערך באוניברסיטת בר אילן בנוכחות בני משפחת טויטו, חבריו ומוקיריו, חוקרים ולומדי תנ"ך. מספר הנוכחים העצום בכנס לאורך כל היום העיד הן על ההוקרה שזכה לה פרופ' טויטו ז"ל הן לעניין הרב ולסקרנות שעורר הכנס. בסיומו, זכה הכנס וזכתה המכללה לשבחים, על התוכן ועל הארגון.
בדברי הברכה בפתיחת הכנס עמדו הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא מכללת אורות ישראל ופרופ' משה קווה, נשיא אוניברסיטת בר אילן על אישיותו התרומית והאצילה של פרופ' טויטו ז"ל, אשר תרם רבות לבניין הארץ ולהגנתה, לחינוך ולמחקר.
בכנס נטלו חלק מיטב חוקרי הרשב"ם, מאוניברסיטאות בארץ ובחו"ל. ארבעת מושבי הכנס האירו את רשב"ם ואת תורתו מכיוונים שונים. המושב הראשון עסק בפירושו של רשב"ם לתורה; המושב השני דן בפירושי רשב"ם לספרים תהלים, קהלת ושיר השירים; המושב השלישי עסק ביחסי הגומלין הפרשניים בין רש"י וראב"ע ובין רשב"ם; והמושב הרביעי בחן את השפעתו של רשב"ם על הדורות הבאים.
הרצאות הכנס הוקלטו וניתן להאזין להם באתר המכללה. כמו כן ההרצאות עתידות להתכנס לקובץ אקדמי שיצא לאור אי"ה בהוצאה משותפת של מכללת אורות ישראל ואוניברסיטת בר אילן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה