יום ראשון, 13 בנובמבר 2011

כנס לזכרו של הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל

מאת הרב ד"ר יוחאי רודיק ,מפמ"ר מחשבת ישראל בחינוך הדתי

הכנס נערך ביוזמת מינהל החינוך הדתי ובשיתוף פעולה עם מכללת אורות ישראל ומכון מופ"ת בנחלים בראשותו של הרב צבי שינובר. הכנס נועד להאיר מזוויות שונות את דמותו ואת פועלו של הרב עוזיאל זצ"ל. דמות זו היא הנושא השנתי בשנת תשע"ב במערכת החינוך הדתי. בכנס השתתפו הנהלת החמ"ד, ראשי מכללות, מפקחים, מנהלים ואנשי חינוך.
הכנס נפתח בהרצאתו של ד"ר אברהם ליפשיץ, ראש מינהל החינוך הדתי, בנושא "בית חינוך כמשפחה לאור משנתו של הרב עוזיאל". המרצה הדגיש כי דמותו הייחודית של הרב עוזיאל הצטיינה באהבת ישראל וראייה כלל ישראלית שאותן השכיל ליישם בתחומים שונים: שאלות הלכתיות (רפואה, גרות ונושאים נוספים), סוגיות חינוכיות (התנגדות לזרמים בחינוך ותרבות כללית לכתחילה) ונושאים מדיניים-חברתיים.
הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא מכללת אורות ישראל, התמקד בהרצאתו בשאלה "האמנם קלקלה 'אהבת ישראל' של הרב עוזיאל את שורת ההלכה?" במהלך הרצאתו התמקד הרב בשלושה תחומים:
1. הוכחות ממשנתו של הרב עוזיאל על אהבת ישראל עצומה שפעמה בו והתבטאה בצוואתו: "האמת והשלום אהבו... הסירו כל גורמי הפירוד והמחלוקת ממדינתנו".
2. ציטוט מקורות ממכתביו ההלכתיים של הרב עובדיה יוסף (שו"ת "יביע אומר" ) שמהם משתמע כי לדידו בסוגיות הלכתיות שונות "אהבתו של הראשון לציון הגרב"צ עוזיאל לאחד את האומה גרמה לו לקלקל את השורה", והשפיע על פסיקתו ההלכתית.
3. הוכחות שלפיהן אמנם הושפעה חשיבתו ההלכתית של הרב עוזיאל מאהבת ישראל שלו אולם "הדבר מעוגן ביסודות הפסיקה ההלכתית" (שו"ת עשה לך רב ח צז).
לאור הנ"ל סיכם הרב גוטל כי אמנם אהבת ישראל היוותה יסוד מרכזי באישיותו של הרב עוזיאל,אולם פסיקתו הייתה לגופו של עניין כפי שמשתמע מאחד מפסקיו בספרו "משפטי עוזיאל" (אבן העזר, מהדו"ת, סימן ב), "אין מידת הרחמים מסלפת את הדין... ודל לא תהדר בריבו... ואין מרחמים בדין... אלא הדין צריך להיות דין אמת לאמיתו".
משתתפי הכנס זכו לשמוע הרצאות נוספות בתחומים מגוונים ואקטואליים. ד"ר יעקב הדני, לשעבר ראש מינהל החמ"ד ומראשי מכללת ליפשיץ, הציג את משנתו החינוכית של הרב עוזיאל ; הרב שמואל כ"ץ, רב בתי הספר חורב וממ"ד הר נוף בירושלים וחוקר תולדות הרבנות הראשית, דיבר על הרב עוזיאל כמנהיג וראשון לציון; ד"ר משה הלינגר מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן שוחח על ערכי הדמוקרטיה ביהדות על פי משנתו של הרב עוזיאל;ד"ר נעמה סט,שכתבה עבודת דוקטורט על פסיקתו ההלכתית של הרב עוזיאל בענייני משפחה, דיברה על ערכי המשפחה במשנתו של הרב עוזיאל.
הכנס הסתיים בדיון על נקודות מרכזיות בחיי הרב עוזיאל והצגה של תאטרון "אספקלריא" על הרב עוזיאל בראי תקופתנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה