יום שלישי, 22 במאי 2012

"יום המורה הצעיר"

טקס אזכרה וחלוקת מלגות ע"ש מורה המורים ר' יחיאל שוקרון ז"ל
קמפוס רחובות
ל"ג בעומר תשע"ב

בל"ג בעומר התקיימה בקמפוס רחובות של המכללה האזכרה השנתית לר' יחיאל שוקרון ע"ה, "מורה למורים" ברחובות במשך שנות דור.

ר' יחיאל למד בצעירותו באוניברסיטת הסורבון בפאריס אצל הפסיכולוג השוויצרי פיאז'ה והושפע רבות מתורתו שעסקה בהתפתחות ההכרה אצל ילדים. הוא עלה לישראל עם משפחתו בסוף שנות החמישים והחל את עבודתו כמורה בבית ספר יסודי ואחר כך בסמינרים למורים. כמו כן הוא ניהל את התחנה הפסיכולוגית בחבל מודיעין.

ר' יחיאל החל את עבודתו בקמפוס רחובות לפני למעלה מארבעים שנה. לאחר יציאתו הרשמית לגמלאות המשיך לעבוד במכללה במשרה חלקית עד הגיעו לגיל שמונים וחמש.

ידיעותיו המקיפות בפסיכולוגיה ובתורת החינוך סייעו רבות לעבודתו במכללה ונוצרו קשרים חמים בינו ובין פרחי ההוראה. הם ראו בו סמכות חינוכית שניתן להתייעץ אתה בבעיות שחוו בהוראה או בבעיות אישיות. תלמידיו ועמיתיו (שחלקם היו תלמידיו בעבר) ראו בו "מורה מורים".

משפחת שוקרון ביקשה להנציח את שמו באמצעות מלגות המחולקות זו השנה השנייה למורים צעירים מצטיינים בראשית דרכם.

יום העיון שבמסגרתו חולקו המלגות על שמו נועד למורים צעירים בתחילת דרכם. מורים אלו, בוגרי המכללה, משתתפים בשתי מסגרות הכשרה המתקיימות בשנה זו בקמפוס רחובות. מסגרות אלו הן חלק מתכניות ההכשרה שמשרד החינוך מחייב בהן כל מורה חדש במערכת החינוך.המסגרת הראשונה היא "התמחות בהוראה" – סטאז'. תכנית זו מיועדת למורים בשנה הראשונה לעבודתם בהוראה; המסגרת השנייה היא "התפתחות מקצועית שלב א". התכנית מיועדת לבוגרי קורס ההתמחות בשנה השנייה לעבודתם. שתי המסגרות מאפשרות למורה החדש להתמקצע בנושאים המעשיים שאותם הוא פוגש במהלך עבודתו.

תכניות הסיוע למורה הצעיר כוללות פגישות במכללה המיועדות להעמקת הידע המקצועי, לליבון אירועים ולדיונים. הבוגר זוכה במהלך השנה לליווי צמוד של מורה ותיק מצוות בית הספר. ההנחה היא שסיוע זה מאפשר תמיכה בפרח ההוראה וקליטה מיטבית בבית הספר.

השנה החלטנו להפגיש את כל 130 הסטודנטים-המורים הצעירים הלומדים בשתי המסגרות, ליום עיון משותף שיעסוק במספר נושאים שזוהו על ידי מנחי הקורסים והסדנאות כנושאים "בוערים".

המושב הראשון ביום העיון נפתח בהרצאה של ד"ר ש' זילברשטרום, מנהלת אגף ההתמחות במשרד החינוך, שעסקה "בחשיבות ההתמחות להשתלבותו של המורה המתחיל בבית הספר".

במרכז הרצאתו של נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, עמד נושא החינוך "משימה ציונית דתית ". במהלך ההרצאה נותחו קטעי מקורות ממאמריו של הראי"ה שבהם הוא עומד על  הייחוד שבחינוך ארצישראלי לעת הזו......

המושב הראשון הסתיים בהרצאתו של הרב יוני לביא – "חינוך תורני בעידן מתירני". הרב לביא מנהל את אתר האינטרנט "חברים מקשיבים", אתר המהווה מצע לייעוץ לבני נוער ולהורים החווים קשיים בתחומים של בינו ובינה, זהות אישית, התבגרות, יחסים עם הורים חברים ועוד. המושב השני הוקדש לדרכי התמודדות של המורה עם ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. המרצה, הרב ד"ר שמחה צ'סנר, הוא פסיכולוג קליני העוסק בילדים בעלי   A.D.H.D.ומנהל את ישיבות "בני חיל". ישיבות אלה נותנות מענה לנוער דתי שאינו מוצא את מקומו בבתי הספר ובישיבות התיכוניות עקב בעיות קשב וריכוז ובעיות התנהגות נוספות. המרצה הציג את התהליך הנוירולוגי אצל ילדים אלו, הסבר להתנהגויות החריגות והציע דרכי התמודדות.

את המושב השני חתם הרב ד' איפרגן המחנך בני נוער מתקשים. הוא דיבר על הנושא "יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך" והציג דרכים לסיוע לתלמידים אלו.

במושב השלישי של יום העיון נסקר פעלו החינוכי של ר' יחיאל שוקרון ז"ל וחולקו שמונה מלגות לבוגרים מצטיינים, תרומת המשפחה בסיוע משרד החינוך והמכללה.

מארגן יום העיון נתן פריד,
מרכז ההתמחות בהוראה וההתפתחות המקצועית שלב א' בקמפוס רחובות.
תלמידו של ר' יחיאל שוקרון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה