יום חמישי, 11 בספטמבר 2014

ראש השנה – חג שמח או יום מפחיד?

מאת הרבנית ד"ר לאה ויזל, דיקנית סטודנטיות (אלקנה) ודיקנית לימודי חוץ

עומדים אנו לפני יום הדין, ראש השנה. שני פנים לו לראש השנה. מחד גיסא, הוא מתואר כחג "תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו" ומופיע בתורה בפרשת המועדות; ומאידך גיסא, מדובר ביום דין שבו "כל באי עולם יעברון לפניך כבני מרון" וספרי חיים ומתים פתוחים לפני הקב"ה. כאשר ראה נחמיה שהעם בוכה, מתאבל וחרד בראש השנה, הורה: "לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים כי קדוש היום". גם בדברי חכמים יש התייחסויות סותרות למהותו של יום.
איך ניתן להסביר זאת? בראש השנה, שהוא על פי המסורת יום בריאת האדם, מתחדשת הברית בינינו ובין אבינו שבשמים ועל כך כמובן שיש לשמוח. עם זאת, ברית זו מביאה עמה אחריות גדולה המחייבת התייחסות רצינית וכובד ראש. לפנינו הזדמנות פז לפתיחת דף חדש ובחירה בחיים של משמעות. פרשנות חסידית לפתיחת ספרי חיים ומתים בראש השנה מובאת בספר "נתיבות שלום" של האדמו"ר מסלונים: ג' ספרים נפתחים בראש השנה – צדיקים, בינוניים ורשעים, וכל אחד רושם את עצמו לקראת השנה החדשה. בידיו של האדם לבחור כיצד תיראה השנה הבאה שלו. המקבל על עצמו למלא את ייעודו ואת תפקידו בעתיד נחתם לאלתר לחיים טובים, ומי שאינו משכיל לעשות כן, כמו מעיד על עצמו שאין לו תפקיד, חלילה, בעולמו של הקב"ה. נחמיה ראה שהעם מתאבל על חטאי העבר ואינו מבין שבראש השנה טמונה תקווה גדולה לעתיד מתוקן. זה יום של התחדשות האדם וכריתת ברית מחודשת עם ריבונו של עולם. על כך ודאי שיש לשמוח, אך מכל מקום המעמד של ספרי חיים ומתים פתוחים לפניו מונע אמירת שירה ביום זה.
גם כמכללה אנו ניצבים בפתחה של שנה חדשה ומבקשים להיכתב לאלתר בספר החיים לחיים של משמעות ותרומה. אחריות כבדה ומשמחת מונחת על כתפי כולנו. הפעם בחרתי לייחד את דבריי לתיאור התכניות בתחום לימודי החוץ במכללה.
בתום שנה, מתוך התבוננות על הנעשה במסגרת לימודי החוץ במכללה, ניתן לסכם ולומר שהתכניות החדשות גדלו ב"ה בהיקפן והעשירו משתלמים ומשתלמות רבים שהגיעו מקרוב ומרחוק ללמוד במכללה. ההשתלמויות כללו, בין היתר, השתלמויות להוראת תנ"ך, השתלמות ייחודית מקוונת למורים לספרות ועוד. במבט צופה פני עתיד, עתידות להיפתח בשנה החדשה הבאה עלינו לטובה תכניות חדשות ותכניות המשך במגוון תחומים: השתלמויות מורים ל"אופק חדש", לרבות השתלמות ייחודית לר"מים ולמורים לתושב"ע, קורסים חדשים ברפואה משלימה, קורסים טיפוליים בתרפיה באמנות, מבוא לביבליותרפיה, פסיכודרמה והיכרות עם טכניקות טיפול על פי גישה התנהגותית-קוגניטיבית, השתלמות לגננות בנושא הוראת החגים בגן, תרבות ישראל במורשתו – הכשרה להוראת המקצוע תרבות ישראל, ועוד. שאיפת המכללה היא להרחיב את מעגלי השפעתה מעבר לתלמידים הסדירים הלומדים לתואר ולהציע תכניות לימוד מגוונות לכל החפץ להוסיף ולהתפתח באופן מתמיד.
בתפילה לשנה מוצלחת למכללה, שנת יצירה פורייה ועשייה חינוכית משמעותית, להתקבלות כל התפילות – הכלליות והפרטיות, ובברכת כתיבה וחתימה טובה לאלתר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה