יום ראשון, 14 ביוני 2015

כנס עמדו"ת התשיעי, תשע"ה

בחודש אייר התקיים בקמפוס רחובות כנס עמדו"ת התשיעי של המכללה. נושא הכנס המדעי-מחקרי היה "כשיהדות פוגשת מודרנה" – יחסה של יהדות לאתגרי העת החדשה.
את הכנס פתחו בדברי ברכה נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, ויו"ר המועצה האקדמית, פרופ' ישראל ריץ'.
במושב המליאה שפתח את הכנס שמענו שלוש הרצאות מאלפות: הראשונה, מפי מנחם (מריו) קליין, שופט בית משפט השלום בתל אביב בנושא, "מעולמו ואולמו של השופט הדתי בישראל". בין היתר עסק השופט קליין בשאלת סמכות בתי המשפט – האם אין הם בחינת "ערכאות", ובאפשרויות הפסיקה בבתי המשפט בהתאם למשפט העברי. השופט קליין הציג בכנות ובפתיחות את מורכבות מלאכת השפיטה של שופט דתי המחויב לחוק במדינת ישראל, וזאת הוא עשה במגוון דוגמאות.
ההרצאה השנייה הייתה מפי הרב אריה שטרן, הרב הראשי של העיר ירושלים. בהרצאתו, שנושאה היה "התמודדות ההלכה עם החידושים המודרניים", הוא דן בדוגמאות שונות של ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית והיחס ההלכתי אליהן. ככל שהדברים חדשים יותר, רבות יותר הגישות ההלכתיות כלפיהן, כיוון שעניינים אלו לא נידונו בעבר בספרות הפסיקה ויש צורך לדמות מילתא למילתא. נדונו על ידו סוגיות שונות, החל ב"מצות יד – מצות מכונה", כלה בפונדקאות, ועוד שבתווך.
את ההרצאה השלישית נשאה פרופ' שולמית לבנברג, מומחית לביו-הנדסה בטכניון. נושא הרצאתה היה, "הנדסת רקמות ותאי גזע". ההרצאה עסקה בנושא מחקרה שבו התפרסמה כאחת החוקרות המובילות בעולם. האפשרות לפתח תאים שניתן ליצור מהם איברים שונים אשר יושתלו בחולים הזקוקים לאיברים אלו, היא חדשה ומאתגרת. בעקבותיה מתעוררות גם שאלות רבות, הלכתיות ואתיות כאחד. התרשמנו עמוקות מהתפתחות המחקר בתחום זה, כמו גם מאישיותה המיוחדת של החוקרת הציונית-דתית.
לאחר מכן התקיימו שלושה מושבי הרצאות מקבילים שניתנו בהם הרצאות על ידי חוקרים מן המכללה ומחוצה לה, בנושאים שונים ומגוונים הקשורים לנושא הכנס: אישים ושיטות, חברה דתית, אמנות ואתיקה, קהילות ישראל, מדע וטכנולוגיה, חילון וחילונים, חינוך, ועוד.
חתם את הכנס מושב מליאה – פנל בנושא "החמ"ד: השתלבות במודרנה מתוך תורה?", בהנחיית הרבנית ד"ר לאה ויזל. שלושת חברי הפנל, הרב יונה גודמן, הרבנית ענבל מלמד וגב' מירי שליסל, עסקו בשאלות חינוכיות רבות הקשורות למודרנה ותורה, בין היתר: התמודדות מחנכים והורים עם אמצעי התקשורת והתקשוב המודרניים, הזמינים לרוב ככל בני הנוער; העמדת התורה במרכז החיים, גם חיי המעשה; הדרך החינוכית המתאימה להצמחת "בעלי בתים" העוסקים בכל תחומי החיים, המונחים ומודרכים על פי דרכה של תורה, ועוד.
ריכז את הכנס: הרב ד"ר יחיאל לאש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה