יום ראשון, 14 ביוני 2015

"אורות ישראל" ו"תורה מציון" – שיתוף פעולה


כמה יהודים היו במינכן לפני השואה? כמה יהודים חיים במינכן כיום? אצל כמה מהם אפשר לאכול (בוודאות) אוכל כשר? לתשובות עוד נגיע, אך עוד קודם לכן נבהיר שזה הבסיס הראשוני למלאכה המורכבת הניצבת בפני חברי "כולל תורה מציון" שעושים מלאכת קודש לא קלה בקהילת מינכן.
"תורה מציון" הוא ארגון המתמקד בהפצת יהדות בתפוצות: במינכן ובמוסקבה, בוושינגטון, בדרום אפריקה ובאוסטרליה – כל מקום לפי אופיו ולפי ייחודו, אך מכנה משותף לכולם: חינוך יהודי. בדרך של שיעורים ושל חברותות, של מפגשים ושל "אירועים", הן לימודיים הן "חברתיים". כל האמצעים טובים, ובלבד שהמטרה תושג.
"תורה מציון" פנתה לפני מספר שנים למכללת אורות ישראל, בהיותה המכללה הגדולה והאיכותית במסגרת החמ"ד, וביקשה להסתייע בה ולשתף אתה פעולה. המכללה אכן מסייעת באופנים שונים, כולל גם הצעת אפשרות ללומדי המכללה – נשים וגברים כאחד – לערוך הכשרה במסגרת המכללה לקראת שליחות קצרת-מועד בחו"ל.
לאחרונה ביקשו ראשי "תורה מציון" להציג בפני נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, את פועלם. הרב גוטל "קפץ" אפוא למינכן לביקור-בזק בן יומיים, דחוסים ואינטנסיביים. ראש הכולל, הרב אליעזר נוי ורעייתו, אירחו אותו בחמימות רבה ולצד יתר חברי הכולל דאגו לחשוף לפניו את פועלם. חלק ניכר מעשייתם מופנה לציבור הסטודנטים. צריך לזכור שאוכלוסיית יהודי מינכן מורכבת כיום ברובה מבני מהגרים ממדינות "חבר העמים" (לשעבר) ומבני ישראלים "יורדים", ולצדם גם סטודנטים מישראל שהגיעו ללמוד באוניברסיטאות המקומיות. אלה וגם אלה רחוקים לרוב מתורה ומצוות. לא קל "להגיע" אליהם; קשה מאוד "להתחבר" אליהם.
הרב גוטל נכח אפוא ב"מסיבת פונדו" שלצד הקולינריה החביבה התמקדה בהלכות ובהליכות ספירת העומר – משחק פדגוגי; הוא ראיין שני סטודנטים (מאורסים!) שהתקרבו ליהדות בזכות "תורה מציון" ופניהם לעלייה ארצה; פגש את מנהל בית הספר היהודי (כיתות א–ד); מורה ליהדות בתיכון הכללי; את שני סגניו של הרב המקומי; את מנהלי "אקדמיית יאנוש קורצ'אק" הנתמכת על ידי הסוכנות היהודית ועוד. אחת מגולות הכותרת הייתה פגישה עם נשיאת הקהילה היהודית, מהנשים המשפיעות ביותר בפוליטיקה הגרמנית בכלל, פגישה שלא הייתה מתוכננת בשל סדר יומה העמוס, ובסופו של דבר התקיימה והייתה לבבית מאוד.
ועתה נשוב לשאלות שלעיל: ובכן, כ-11,000 יהודים גרו במינכן לפני השואה. ממשלת גרמניה עשתה ועושה מאמצים "להחזיר עטרה ליושנה" (?) ו"הצליחה" להגיע לכ-9,000 יהודים הגרים כיום במינכן (לא ניכנס לשאלת "מיהו יהודי" בספירה זו), אולם אם חשקה נפשכם לאכול כשר, בוודאות, הרי שאין יותר מעשרות בודדות של משפחות אצלם תוכלו לסעוד!
זה בתמצית, וממש על רגל אחת, האתגר הניצב לפני השלוחים – "להשיב לב בנים".
לא קל. ללא ספק רק המסירות, האמונה והתקווה, הם המניעים את עשייתם הברוכה של השליחים, גם אם הסבוכה. מכללת אורות ישראל שמחה, כתמיד, לסייע, ובשם ה' נעשה ובע"ה נצליח!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה