יום ראשון, 14 ביוני 2015

הרבנית והאנייה של ערוץ שבע

מאת הרבנית ד"ר נעמי שחור
ראש ההתמחות לתנ"ך, קמפוס אלקנה

הרבנית שולמית מלמד, מנהלת ערוץ שבע ורעייתו של ראש ישיבת בית אל, הרב זלמן מלמד, הוזמנה למכללה כמרצה אורחת לסיום קורס "נשים יהודיות בעת החדשה".
הקורס נלמד במסגרת ההתמחות להיסטוריה ועסק בצמתים השונים של עם ישראל בעת החדשה בכלל, ונשים יהודיות בפרט. נידונו השאלות האישיות, האידאולוגיות והרוחניות שהעסיקו נשים בתקופות שונות: תקופת ההשכלה באירופה, העליות השונות לארץ ישראל, שנות השישים וצמיחת הפמיניזם בארה"ב, ומקומן של נשים במדינת ישראל. מקום מיוחד בקורס ניתן לנשים דתיות במדינת ישראל הן במסגרת תנועות פמיניסטיות הן בתנועות אחרות כמו "גוש אמונים" וההתיישבות ביש"ע.
הרבנית מלמד שיקפה בהרצאתה את התמורות הרבות שעברו על נשים דתיות בעשורים האחרונים. היא סיפרה על הבית שבו גדלה, החשיפה לעולם הישיבות וההחלטה להתחתן ולהיות אשת אברך הקשור לישיבת מרכז הרב, דבר שהיה חריג בתקופתה. היא שיתפה את הסטודנטיות בהכרעות השונות הקשורות להיותה נשואה לאדם הלומד תורה וכיצד השפיע הדבר על חלוקת התפקידים בבית.
הצעד המשמעותי הבא בחייה, שגם הוא שיקף שינויים בציבור הדתי לאומי, הייתה ההחלטה להקים את היישוב בית אל ב'. סיפוריה על הקמת יישוב צעיר, על כל הבעיות הטכניות והביטחוניות, לצד קשיים ואתגרים מול המשפחה והמרחק מירושלים, פתחו בפני הסטודנטיות צוהר רחב לדברים לא שגרתיים.
צעד נוסף חשוב שהרבנית סיפרה עליו היה היזמה להקמת ערוץ הרדיו "ערוץ שבע". היא סיפרה על הרעיון של קניית אנייה ושידור מלב ים, ועל הצעדים הראשונים והקשים בתחום הרחוק ממנה וממשפחתה – תחום התקשורת. סיפוריה על השאלות השונות – הכספיות, הטכניות והמהותיות – שהיא צריכה הייתה להכריע בהן, עוררו עניין רב. היא ממשיכה עד היום בניהול התחנה ובהכנסת שינויים מתמידים בהתאם למהלכים בעולם התקשורת.
נושא נוסף שהרבנית עסקה בו לאורך ההרצאה היה מעמד האישה היהודייה בכלל, ומעמדה במדינת ישראל בפרט. היא עסקה בשאלת התנועות הפמיניסטיות, מקומן של נשים במשפחה, תפקידיהן ותרומתן המשמעותית הן למשפחה הן לחברה בישראל. שאלת מעמד האישה ובמיוחד תפקידה כיום במערכת הזוגית והמשפחתית, עורר דיון ערני בין הרבנית ובין הסטודנטיות. התייחסויות הנוגעות לחלוקת תפקידים בבית הביא לתגובות חלוקות מצד הסטודנטיות והעלה את שאלת "פער הדורות" בזוגיות כיום לזו 'שהייתה פעם', וההשלכות של שינויים אלו.
הצלחת ההרצאה הייתה בעצם העובדה שהיא נגעה בשאלות המשמעותיות לסטודנטיות כיום: כנשים יהודיות, כאימהות, כדתיות, כישראליות, ומעל לכל – חוויית מפגש עם אישיות שהיא "היסטוריה" של ממש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה