יום ראשון, 20 בדצמבר 2015

חדש בעבודה מעשית: תכנית אקדמיה-כיתה יצאה לדרך מסלול יסודי במכללת אורות ישראל בשיתוף בית ספר כרמים אלקנה

מאת גב' עליזה ליפסקר, מרכזת מסלול יסודי
גב' רחלי ברטוב, רכזת עבודה מעשית (אלקנה)

במסגרת העבודה המעשית במכללה מתקיימת השנה תכנית חדשה –אקדמיה-כיתה, המופעלת השנה כפיילוט ארצי בשאיפה להרחיבה בהדרגה בשנים הבאות. תכנית זו באה לענות על הצורך בחיבור בין ההכשרה האקדמית לשדה החינוכי, ולהכשיר סטודנטיות באופן יישומי ומקושר באופן משמעותי לעולם הבית ספרי. סטודנטיות שנה ג' במסלול יסודי משתלבות בעבודה מעשית בבית הספר בהיקף של שלושה ימים בשבוע, בליווי מורים מכשירים מבית הספר.
 בתהליך שיתופי זה הסטודנטיות מהוות בפועל מורות בכיתה וחשות חלק משמעותי מצוות בית הספר כבר בתהליך קליטתן בשדה. הן מתוודעות לתפיסה החינוכית של בית הספר ולתרבות המוסד החינוכי כחלק מהוויית בית הספר, ואינן עוסקות בהוראה הדיסציפלינרית בלבד.
השותפות מביאה לבית הספר רעננות של כוח הוראה חדש, שיטות הוראה חדשניות מתוך הידע האקדמי, וכן מקור מתמיד להיוועצות וללמידה משותפת. גב' עליזה ליפסקר מלווה את ההתנסות מטעם המכללה.
התכנית מאפשרת לסטודנטיות התנסות ייחודית ב"הוראה בצמד" יחד עם מורה ותיק ומנוסה. הן משתלבות בפעילויות של צפייה, סיוע, הוראה פרטנית, הוראה מלאה בצמד עם המורה המכשיר, והוראה מלאה עצמאית בכיתה תוך צפייה ומשוב של המורה המכשיר.
הסטודנטיות נוטלות חלק פעיל בקידום למידה משמעותית של תלמידים, בהתנסויות ההוראה המגוונות בתוך הכיתה, בלמידה פרטנית וקבוצתית בכיתה.
התכנית מאפשרת התנסות בהוראה דיפרנציאלית: היענות לשונוּת בין הלומדים וסגנונות למידה מגוונים לצד גיוון בדרכי ההוראה-למידה באמצעות דגמי הוראה של שני מבוגרים בכיתה.
הן מתנסות בפיתוח יוזמות בית ספריות המיישמות עקרונות של למידה משמעותית: הקמת מרכזי למידה פעילים, למידה מבוססת פרויקטים, הערכה חלופית, ולמידה חווייתית במרחבי למידה מגוונים בבית הספר בדגש על תחושת רלוונטיות וערך של הלמידה עבור התלמיד.
השנה פועלות בבית הספר כרמים יוזמות חדשניות: "כיתות מקצוע" לכיתות ה–ו, ו"משחוק" בכיתות א–ב.
הסטודנטיות המשתתפות בתכנית מלוות מקרוב יוזמות אלו החל משלב הבנייה, ימי ההיערכות, הקמת הכיתות והפעלת הלמידה החדשנית בהתאם לתכנית, תוך הדרכה מקצועית מלווה מטעם המכללה ומטעם מנחי פסג"ה.
לראות את האור בעיני הסטודנטיות זוהי חוויה מיוחדת.
להלן חלק מהמשפטים שנאמרו על ידי הסטודנטיות:
"אנחנו לא אורחות בכיתה, אנחנו חלק מהלמידה בכיתה. מבינות את התהליך, מכירות את התלמידים על יכולותיהם ורגישותם; לומדות כיצד להתמודד עם קשיים אישיים; להעצים תלמיד; לשוחח עם תלמידה; לקחת תלמיד ולקדמו על פי יכולותיו"; "למדנו את השפה המקצועית הפדגוגית"; "אני מרגישה שאני חלק מתהליך הלמידה והחדשנות שמקדם בית הספר"; "אני לא מבינה איך יכולנו בלי שנה זו".
גם המורות המכשירות ציינו: "הסטודנטיות מביאות רוח חדשה ויחד עם זה זוהי עזרה עצומה לפרט ולכלל"; "לקדם תהליך שינוי בבית הספר כשיש בו כוחות הוראה חדשים, צעירים, זהו תהליך נכון וטוב".
יפה לעבור ולראות את התלמידים במרחבי הלמידה עם סטודנטית שיושבת ומשחקת אתם על השטיח, ובצד – סטודנטית נוספת לומדת עם קבוצת תלמידים; סטודנטית שיושבת עם ועדת עיתון ומדריכה את התלמידים לקראת הוצאת עיתון לקראת החנוכה; ובאולם הכנסים – סטודנטית ומורה מכינות טקס לקראת יום רחל אמנו.
השותפות היא בלמידה, בעשייה החברתית, ובכל רכיבי העולם החינוכי בבית הספר.
אנו שמחים להיות חלק מתכנית חדשנית שנושאת בכנפיה מסר חדש למורים העתידיים בשדה ההוראה בישראל, ומסר של התחדשות לבתי הספר החלוצים המתנסים השנה בתכנית זו.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה