יום ראשון, 20 בדצמבר 2015

בימת עיון בסימן יצירה

ביום שני, י"א בכסלו תשע"ו, "עצרנו" את הלימודים הסדירים בקמפוס אלקנה לטובת בימת עיון שהוקדשה לנושא : "יש לך כנפי רוח? חינוך לחיי יצירה". הסטודנטיות מכל השנתונים התכנסו לבוקר עיון וחשיבה על מקומה של היצירה ושל פיתוח תחביבים בעולמו של עובד ה'.


החיים המודרניים מאפשרים לכל אחד להתפנות לעיסוקים מגוונים מעבר לדאגה לפרנסה הבסיסית, ללחם ולמים. מחד גיסא, אפשר לראות בזה אותות גאולה והתרחקות מהקללה הקמאית של  "בזֵעת אפך תאכל לחם", ומאידך גיסא, אפשר לראות בכך סכנה חמורה של "ביטול תורה" והשחתת זמן על מותרות.


דבר אחד ברור: מתוך ראייה חינוכית, אין להשלים עם מצב שבו נתעלם לחלוטין מהצורך בהתייחסות עיונית ובקיום דיון חינוכי בשאלת תרבות הפנאי, כאשר ברור לכול שתלמידינו מבלים שעות רבות בבילויים ובעיסוקים ממינים שונים. זו הסיבה לכך שבחרנו להקדיש בימת עיון לעיסוק בנושא שבדרך כלל לא נידון ולברר איך ניתן להצמיח אנשים החיים חיים מלאים של תורה לצד פיתוח אפיקי יצירה ועיסוק מגוונים. איך ניתן לשלב בין עולם התורה לעולם הפנאי מבלי להיקרע בין העולמות? האם יש ערך לעיסוק ביצירה ובתחביבים? האם יש מקום לבילויים? איך נבטיח שהתוכן שאנו יוצקים לשעות אלו אינו סותר את עולמנו הרוחני? מה הם הגבולות?


הבוקר נפתח בדברי ברכה של נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, שהתייחס למצב הביטחוני המורכב שבו אנו מצויים ולחשיבות השמירה על שגרה בריאה – כולל "פנאי". אחריו פיתח הרב מתניה ידיד, רכז תחום חינוך אמוני במכללה, את הנושא של "עבודת האמנות והאמונה" והדגים  מה רב כוחה של האמנות להשפיע על הנימים העדינים ביותר של הנפש. הרב ידיד אף הציג מקורות מדרשיים והגותיים המצביעים על היחס החיובי שניתן במקורותינו להתרשמות העמוקה ממראה עיניים מרהיב וממפגש עם יצירות פאר.


לאחר מכן הגיע החלק המפתיע של היום: מרצים ומרצות מסגל המכללה הציעו סדנאות לבחירה בתחומי עניין מגוונים ובלתי שגרתיים. הסטודנטיות התפצלו לפי בחירה ברחבי הקמפוס: ד"ר חנה שמרלינג, מהמסלול לחינוך מיוחד, העבירה סדנת ציור וכתיבה יוצרת; גב' אילת הבר, מהמסלול למחול, שיתפה את המעוניינות ב"בובה של סדנה – יצירת בובות תאטרון"; ד"ר אמנון חבר, מההתמחות להיסטוריה, ביחד עם צוות התפעול המכללתי, העביר סדנה מעשית לביצוע תיקונים בבית; ד"ר בת שבע קרן, מההתמחות לאנגלית, העבירה סדנת פלייבק; ד"ר צביה מאיר, מההתמחות לספרות, סיירה עם הסטודנטיות בספריית המכללה בין ציוריה המוצגים שם ושוחחה אתן על יצירה נשית; גב' בלה אבן-חן, מההתמחות לייעוץ, יצרה עם הסטודנטיות יצירות יפהפיות שכללו תכשיטים העשויים מחומרים זמינים; גב' לימור שמחוביץ', מרצה ליהדות, עסקה במוזיקה ובכתיבה; הרבנית ד"ר נעמי שחור, ראש ההתמחות לתנ"ך, חשפה את הסטודנטיות לציור ולפיסול בזכוכית; גב' שרית גזבר מהמרפ"ד, יצרה עם הבנות מזוזות דקורטיביות; ד"ר ציפי ריין העבירה "ספידי דייטינג"; ואנכי עסקתי בלימוד עיוני על בילויים ותרבות פנאי. לנוכח המגוון הרב, השיחות שהתפתחו סביב היצירה והמפגש השונה עם המרצות יצאו כולן מרוצות ובטעם של "עוד". הייתה זו הזדמנות נפלאה לראות את המרצים המוכרים מזווית שונה ומרתקת. אף מעבירי הסדנאות יצאו בהרגשת התרוממות רוח מהמפגש המפרה.


היום נחתם במופע ייחודי ומרגש של הזמרת והיוצרת רוחמה בן יוסף ששיתפה את הסטודנטיות במסעה אל היצירה ומתוכה אל התמודדויות חייה.

ההתנסות בסדנאות החווייתיות הותירה רושם והסבירה מעבר למילים מה רב כוחה של יצירה ועד כמה היא מרחיבה את הדעת; הלימוד העיוני פתח דיון בשאלות חשובות של היחס לתרבות הפנאי; וההופעה החותמת ריגשה את כולן ופתחה פתח למחשבות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה