יום ראשון, 20 בדצמבר 2015

"כאן מצמיחים מורים חדשים" - על היחידה לכניסה להוראה במכללת אורות ישראל

מאת רחלי ברטוב
רכזת היחידה לכניסה להוראה, אלקנה

מה עושים בסוף שנה ג'? כמה חודשים צריך לעבוד בשנת ההתמחות? איך פותחים תיק במשרד החינוך? כיצד מוצאים עבודה? במה עוסקת סדנת הסטאז'? איך מקבלים קביעות? איפה אני מבררת מדוע לא קיבלתי משכורת? מי תומך במורים החדשים?

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה ארצית מדאיגה של אחוזי נשירה גבוהים ממקצוע ההוראה בחמש השנים הראשונות ליציאה לשדה. מטרת ליווי הסטודנטים בתחילת עבודתם בהוראה היא לסייע בתהליך ההשתלבות בעבודה ולתמוך בתהליכי הפיתוח המקצועי, פיתוח הזהות המקצועית והתמודדות עם קונפליקטים. לשם כך הוקמו במכללות ובאוניברסיטאות היחידות לכניסה להוראה.

היחידה לכניסה להוראה במכללת אורות ישראל מאגדת בתוכה את כל העוסקים בליווי הסטודנטים ופיתוח מקצועי, משלב סיום תקופת ההכשרה ועד ליציאה לפנסיה...

 היחידה כוללת את רכזי היחידות (מר נתן פריד ברחובות וגב' רחלי ברטוב באלקנה), רכזי הסטאז' (ד"ר זאב קאים ברחובות וגב' דורית דויטש באלקנה), רכזת קורסי מורים חדשים ואופק חדש (גב' שרה אליאש), וצוות מנחי הסדנאות והקורסים למורים חדשים ולמורים חונכים.

בי"ב בכסלו (24 בנובמבר) התכבדנו בביקורה של ד"ר שרה זילברשטרום, מנהלת אגף התמחות וכניסה להוראה, שהגיעה למכללה עם שתי חברות הענף, ד"ר דליה עמנואל וד"ר צביה שמעוני. במפגש החגיגי השתתפו נשיא המכללה הרב גוטל, דיקני הלימודים, הרב ד"ר משה רחימי והרב ד"ר יחיאל לאש, רכזי ומנחי סדנאות הסטאז' וקורסי מורים חדשים.

ד"ר זילברשטרום הציגה את חזון אגף ההתמחות וכניסה להוראה: "עובדי הוראה חדשים ישתלבו בהצלחה במערכת החינוך מתוך תחושת מסוגלות מקצועית ואישית, כאשר הסביבה החינוכית נוטלת חלק פעיל במימוש יכולותיהם והעצמתם".

ד"ר זילברשטרום הציגה בפני המשתתפים את התהליכים ואת היעדים במערך ההתמחות וכניסה להוראה בתשע"ו :

1.       השמה: הכנה ליציאה לשנת ההתמחות, תיאום עם כוח אדם והמחוזות, סיוע בהשמה ומציאת עבודה באמצעות אתר מיוחד שבו מנהלים ומפקחים מזינים משרות פנויות ומורים בסטאז' או מורים חדשים יכולים להציע את מועמדותם;

2.       תרבות קליטה: מעקב אחר תרבות הקליטה של המתמחים והמורים החדשים, שותפויות עם בתי הספר הקולטים והמורים החונכים והמלווים, פיתוח קשרי מכללה-שדה;

3.       הערכה: ליווי תהליכי הערכת מתמחים ומורים חדשים לקראת קביעות;

4.       הוקרה: תחרות קליטה מיטבית של בתי ספר, תחרות מתמחים בכרזה, בסיפור ובסרט (השנה זכו ארבעה מתמחים של המכללה [קמפוס רחובות] במקומות הראשונים בתחרויות אלו);

5.       משאבים וטכנולוגיה: האגף מעודד שימוש במרכז לסימולציה בחינוך בבר-אילן, המכשיר צוותים ומתמחים בסימולציות מחיי היום-יום המקצועיים ומלבן דרכים יעילות להתמודדות עם קשיים במערכת החינוכית (צוותי המנחים והסדנאות עתידים להשתתף השנה בסדנה כזו, באישור מנהלת האגף);

6.       מחקר ופיתוח: ביצוע סקרי שביעות רצון ובקרת איכות על תהליכי הליווי של מתמחים ושל מורים חדשים, ביצוע מחקר על פעילות היחידה.

 ד"ר זילברשטרום נהנתה להכיר את צוותי היחידות בשני הקמפוסים והתרשמה מהמחויבות והדאגה האישית להשמת סטודנטים וליווי היחידה. היא נתנה את ברכתה להמשך העמקה בתהליכי בניית היחידה, שותפויות מכללה-שדה, קשרים בין כל העוסקים בתהליכי ליווי מורים חדשים, פיתוח קורסי מורים חונכים, ופיתוח מקצועי של מנחי הסדנאות והקורסים למורים חדשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה