יום רביעי, 6 באפריל 2016

"כיתה חכמה" – הטכנולוגיה בשירות הפדגוגיה החדישה

מאת רחלי ברטוב,
רכזת עבודה מעשית במכללת אורות ישראל, קמפוס אלקנה

בקמפוס אלקנה הוקם השנה חדר מיוחד המאפשר למידה חדשנית באמצעות עמדות למידה שיתופית, ומחשב הכולל מסך מרכזי משוכלל המופעל על ידי המורה.
בשנים האחרונות אנו עדים לתהליכים המשקפים את מהפכת המידע והידע בעולם החינוכי. לא עוד המורה כ"משפך" והתלמיד כ"כלי קיבול" קולט, מתמלא ומשנן, אלא המורה כמפעיל דרכי למידה מגוונות המספקות לתלמיד אחריות ושותפות בחיפוש הידע וארגונו לכדי מידע מסודר ומובנה. כחלק מתהליך זה הוצב היעד של התאמת מערכת החינוך למאה ה-21, ובתוכו גם המערכת להכשרת המורים.
מיומנויות המאה ה-21 כוללות: (1) אוריינות מדיה ומידע-איתור, ניתוח והערכה של מידע מסוגי מדיה שונים (התמצאות במדיה ובמיומנויות תקשורת); (2) חשיבה ופתרון בעיות (חשיבה ביקורתית, זיהוי בעיות ומציאת פתרונות, חשיבה יצירתית); (3) קשרים בין-אישיים וניהול עצמי (מיומנויות בין-אישיות ולמידה שיתופית, גמישות, ואחריות אישית).
הפדגוגיה החדישה אינה כולה חדשה. יש מיומנויות הוראה ולמידה שבהם השתמשו במקורותינו ובעולם בית המדרש כבר לפני שנים רבות, אך יש צורך להתאימן לעולם המודרני ולחדש יחד עמן מיומנויות וכלים חדשים הקיימים כיום.
המכללה מקיימת תהליך ספירלי להטמעת הפדגוגיה החדישה בכמה מעגלים:
1. מעגל קבוצת מרצים המשתלמים בתכנית "בית מדרש להתחדשות פדגוגית", המתקיימת בסמסטר ב' תשע"ו ובסמסטר א' תשע"ז;
2. מעגל כלל המרצים שישתלמו בימי עיון והעשרה מרוכזים;
3. מעגל המדריכים הפדגוגיים הנפגשים בימי למידה משותפים הכוללים התייחסות להיבטים של חדשנות פדגוגית ושימוש בטכנולוגיה לשירות הפדגוגיה (כדוגמת שימוש בסימולציות, שימוש בלמידה שיתופית וכיתה חכמה), והטמעתם בימי העבודה המעשית בשדה;
4. מעגל הסטודנטיות: קורסי למידה של אוריינות טכנולוגית ופדגוגית – קורסים חוצי מסלול בשנה ב', וקורסים ייחודיים לכל התמחות בשנה ג'. כן תשתלם קבוצת סטודנטיות ביישומי פדגוגיה חדישה ותיישם התנסויות אלה במסגרות העבודה המעשית.
המדריכים הפדגוגיים מהווים נדבך חשוב ומרכזי בהטמעת פדגוגיה חדשנית והעברתה אל השדה בימי העבודה המעשית עם הסטודנטיות.
במפגש למידה שהתקיים למד"פים בו' באדר ב' מסר אליהו קניאל, מיחידת המחשבים, הדרכה על התפעול הטכני של הכיתה החכמה, אפשרויות הכניסה דרך אפליקציה בטלפונים חכמים או דרך המחשבים הניידים בחדר, ותפעול עמדת המורה בכיתה הכוללת שליטה על שלושת המסכים והקרנה של המידע שהועלה בפני כל הכיתה במסך המרכזי. לאחר ההסברים הטכניים נערכה התנסות בלמידה שיתופית בהנחיית מר משה חסיד. ההתנסות תרמה להבנת הפוטנציאל הפדגוגי הקיים ב"חדר חכם" זה – יכולת הפעלת המשתתפים בחיפוש מידע, שיתוף וארגון המידע בקבוצות למידה, וחשיפתו בפני כלל השותפים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה