יום רביעי, 6 באפריל 2016

ביקור ראשי מחוז מרכז של משרד החינוך להיכרות עם תכנית אקדמיה-כיתה


מאת רחלי ברטוב,
רכזת עבודה מעשית, קמפוס אלקנה, ומתאמת אקדמית של תכנית אקדמיה-כיתה

תכנית אקדמיה-כיתה היא תכנית פיילוט חדשה של משרד החינוך שמהותה שותפות בין המכללה לשדה. שותפות זו באה לידי ביטוי בהוראה של שני מורים בכיתה, מורה מיומן ותיק יחד עם סטודנט, למשך שלושה ימים בשבוע, לאורך כל שנת הלימודים.
בקמפוס אלקנה אנו מקיימים השנה שותפות זו על ידי מסלול יסודי במכללה יחד עם בית ספר "כרמים" באלקנה, בהובלת מנהלת בית הספר גב' מנו צרפתי.
בפיילוט משתתפות עשר סטודנטיות ועשר מורות מכשירות. גב' עליזה ליפסקר, רכזת מסלול יסודי, משמשת גם כמדריכה הפדגוגית של התכנית ומלווה מקרוב את ההוראה של הסטודנטיות בשדה.
בתחילת חודש אדר ב' התקיים ביקור חשוב בהשתתפות נציגים בכירים ממשרד החינוך שבאו לעמוד על יישומה של התכנית הייחודית באלקנה. השתתפו בביקור: מר אייל רם – סמנכ"ל משרד החינוך וראש מינהל עובדי הוראה ומיוזמי התכנית, ד"ר דליה עמנואל – מדריכה מחוזית של התכנית במחוז מרכז, ד"ר יהודה שוורץ – נציג האגף להכשרת עובדי הוראה וממובילי תכנית אקדמיה-כיתה בחמ"ד, אבי שושן – סגן מנהל האגף להכשרת עובדי הוראה, גב' עמליה חיימוביץ – מנהלת מחוז מרכז, גב' אביבה בן רפאל מלשכתה של מנהלת המחוז, מר גד ברטוב – מחמ"ד מחוז מרכז, מר יצחק אלחדד – מפקח כולל בבית הספר, גב' חנה חרוסט – המפקחת על הפיתוח המקצועי במחוז מרכז, עו"ד אסף מינצר – ראש מועצת אלקנה, גב' פועה כהן – מנהלת מחלקת החינוך באלקנה, גב' חני יוסף – מנהלת פסג"ה אריאל, גב' יהודית יומל מחברת מתודיקה, ונציגי מכללת אורות ישראל: הרב פרופ' נריה גוטל – נשיא המכללה, הרב ד"ר משה רחימי – דיקן הלימודים וראש בית הספר לתואר שני, גב' עליזה ליפסקר – מדריכת התכנית ורכזת מסלול יסודי, גב' רחל ברטוב – מתאמת אקדמית של התכנית ורכזת עבודה מעשית בקמפוס אלקנה, גב' שרית גזבר – ממובילות הפיתוח המקצועי למורים המכשירים, ד"ר לאה ויזל – דיקנית הסטודנטיות, גב' מנו צרפתי – מנהלת בית הספר, גלית אלבז – מקשרת בית ספרית של התכנית, נווית יהושע – רכזת פדגוגית וצוות המורות המכשירות, והסטודנטיות בתכנית.
בביקור התקיים סיור לראיית סביבות הלמידה הייחודיות – סל"ם – שפותחו בבית הספר:
סביבה לימודית משחקת: פרויקט משחוק בלמידה בכיתות א–ב;
סביבה לימודית מקשרת: תפקודי לומד בין-אישיים ותוך-אישיים בכיתות ג–ד;
סביבה לימודית  מנצחת: סביבות למידה ייחודיות של כיתות מקצוע בתחומי שפה, מתמטיקה ואנגלית בכיתות ה–ו.
לאחר הסיור התקיים רב-שיח משותף בין משתתפי הביקור על אודות ייחודיות תכנית אקדמיה-כיתה בבית הספר.
הסטודנטיות סיפרו על תרומת התכנית להכשרתן להוראה:
"אני חשה חלק מהכיתה, חלק מצוות, פונים אליי, אני יוזמת ומגדילה ראש, מעורבת בעיצוב סביבת הכיתה, בניהול התלמידים"; "התכנית נותנת לי ביטחון רב יותר בעמידה מול כיתה, יציבות, ניואנסים של התייחסויות של מורה לתלמידים"; "למדתי על עצמי כמורה, אסטרטגיות למידה ליישום, אני באה לכאן עם ברק בעיניים, ברק בעבודה עם המורה, זוהי הכנה מעולה לקראת הסטא'ז".
מנהלת בית הספר, גב' מנו צרפתי, הציגה את תפיסתה כמאמינה במורים חדשים ומאמינה בתכנית זו המאפשרת צמיחה אמתית של מורה חדש בתוך העולם הבית ספרי; מנהלת המחוז, גב' עמליה חיימוביץ, הודתה למורות על כך ש"פתחו את דלת הכיתה" הפרטית לשותפות מורכבת אך מעצימה ומצמיחה; גב' חני יוסף, מנהלת פסגה, סיפרה על השותפות בהובלת הפיתוח המקצועי בבית הספר בתוך תהליך של מנהלת בית הספר להובלת שינוי בית ספרי. הצלחת השיתוף נובעת גם מבשלות בית הספר בנקודת זמן זו לקבלת סטודנטיות והשתלבותן בתהליך השינוי הבית ספרי; גב' חנה חרוסט, המפקחת על הפיתוח המקצועי, סיפרה על השילוב הייחודי של חשיבה משותפת על תהליך הפיתוח המקצועי בבית הספר בכלל ושילוב תכנית אקדמיה-כיתה בפרט, תוך איגום משאבים משותף להובלת הפיתוח המקצועי של המורים המכשירים וכלל מורי בית הספר; עו"ד אסף מינצר, ראש המועצה, סיפר על השותפות הברוכה עם מכללת אורות ישראל ועל מיזם אקדמיה-כיתה המוכיח שבמקרים אלה אחד ועוד אחד הם ארבע , חמש ואפילו יותר...; הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא המכללה, הדגיש את מעלת השותפות – מצב של WIN-WIN  שבו שני הצדדים נתרמים ומתפתחים, קרא לחשיבות קיומו של המעקב אחר הצלחת התכנית – רק בעוד כחמש שנים עם מניעת הנשירה של המורים החדשים, וכן הדגיש את עניין החידוש והמודרנה שלאמיתו של דבר אינם תמיד חדשים... כבר משה אהרון ובנו והזקנים, כששמעו את דבר ה' ולימדוהו לעם, חזרו על הנלמד ארבע פעמים. הם התנסו בלמידה ובהוראה לאחרים; ד"ר דליה עמנואל, מדריכה ארצית של התכנית, סיכמה בהתייחסותה למקצועיות בית הספר שנבחר להשתתף בתכנית, היות בית הספר שותף לעמיתות ועבודה בשיתופיות טובה עם נציגי המכללה, ומהווה דוגמה טובה לעמיתות בשותפות הסטודנטיות במשימות קהילתיות וחברתיות ולא רק לימודיות. היא המליצה להרחיב את דגמי ההוראה להוראה שיתופית ביחד – עמיתות דינמית תוך כדי שיעור משותף; גב' עמליה חיימוביץ סיכמה במילים: זה בית ספר שבו הייתי רוצה שילמדו ילדיי ונכדיי, אורח החיים הבית ספרי שקיימת בו שמחת עשייה, ברק בעיניים של מורות וסטודנטיות צעירות, אהבת ההוראה, היכולת להמליל את העשייה ולחשוב עליה, עבודת עומק, סביבה לימודית המדברת את העשייה, ועל כולן – תכנית אקדמיה-כיתה המשלבת בתוכה מעורבות, נוכחות, שותפות ועשייה קוהרנטית של הסטודנטיות בתוך העולם הבית ספרי.

מצ"ב מכתבה של ד"ר דליה עמנואל לסיכום הביקור:
   

לכבוד הרב פרופ נריה גוטל – נשיא המכללה, ד"ר משה רחימי – דיקן לימודים, גב' רחל ברטוב –מתאמת אקדמית, גב' עליזה ליפסקר – מד"פית התכנית ומרכזת מסלול יסודי, ואנשי צוות נוספים מן המכללה.
למחמ"ד מחוז מרכז הרב גדי ברטוב, למפקח בית הספר הרב יצחק אלחדד, ולמפקחת על הפיתוח המקצועי הגב' חנה חרוסט,
לראש מועצת אלקנה אסף מיצנר ולפועה כהן מנהלת מחלקת החינוך,
למפקחי ההכשרה על מכללת אלקנה-אורות ישראל, ד"ר יהודה שורץ בשיתופו של אבי שושן,
לנציגי מרכז הפסג"ה  באריאל, גב' חני יוסף וצוותה.
למנהלת ביה"ס הגב' מנו צרפתי לדלית המקשרת הבית ספרית ולכל המורות המכשירות,
למנחת הפיתוח המקצועי מ"מתודיקה" – יהודית יומל
לכל הסטודנטיות בתכנית "אקדמיה-כיתה"
לכל שותפנו  לתכנית "אקדמיה-כיתה" שלום,
רב תודות לכל מי שעמל על הביקור ואפשר לכל המשתתפים שנכחו בו להכיר מקרוב את העשייה הברוכה המתבצעת במסגרת ההכשרה בבית הספר "כרמים" באלקנה.
ראשית, ברצוננו להודות לרחלי ברטוב המתאמת האקדמית ועליזה ליפסקר המדפ"ית על  המאמץ בארגון הסיור, בתיאום עם  הנהלת המכללה, המפקח ד"ר יהודה שוורץ והמפקחים חנה חרוסט, הרב יצחק אלחדד והמחמ"ד הרב גבי ברטוב. רב תודות לעמליה חימוביץ, מנהלת המחוז  שבהגעתה ונוכחותה הביעה מעורבות רבות בקידום התכנית וביישומה בפועל.
כפי שצוין בפגישה, תנאים רבים בבית הספר הנבחר  תורמים להצלחת התכנית ולקידום יעדים חינוכיים רבים שמעבר לה.
התרשמנו מעוצמותיה של מנהלת בית הספר, הגב' מנו צרפתי ומעורבות המקשרת דלית בכל הקשור לשילוב הסטודנטיות בכיתות  וקידום שיתופי הפעולה הטובים עם המורות המכשירות. ראינו דגמי עמיתות מגוונים וניכר היה שעוצבה בבית הספר גישה תומכת ומאפשרת חדשנות והצלחה בהוראה וביסוס ביטחונן של הסטודנטיות בעשייה החינוכית.
התוודענו בסיור לתמיכת ההנהלה ביצירת תרבות ארגונית התומכת בשילובן והתאקלמותן של הסטודנטיות ומתן ערך לעבודת המורות המכשירות המעורבות בלווי המורות ונכונות לתת משוב ולהיפתח למשוב בונה מצדן.
ראינו כיצד כלל הגורמים בסיור, בהם  מנהל הרשות (אסף מיצנר) מנהלת מחלקת החינוך  (פועה כהן) ומנהלת מרכז הפסג"ה באריאל (גב' חני יוסף), תרמו לאופייה הייחודי של השותפות שנרקמה ולעיצוב דגם הפיתוח המקצועי, בו לומדים יחד המורות המכשירות וסטודנטיות ומורים עמיתים בבית הספר.
מתוך השיחה התרשמנו מהיתרונות שנזקפו לדגם העמיתות ולתרומה לקידומם של תלמידים בכל שכבות הגיל, בתחומי דעת מגוונים לצד שילוב טכנולוגיה.
למדנו רבות מהעשייה שתוארה לגבי החוזקות של התכנית אך גם הערכנו את הנכונות של כל השותפים להציף קשיים,  חולשות  ולקחים על-מנת לשפרם לקראת תשע"ז.
אנו ממליצים כבר השנה הבאה לבחון כיתות לשילוב סטודנטיות שבהן אין  תמיכה של מורות נוספות, מעבר למורה המכשירה ולהרחיב את דגמי העמיתות בהוראה בקו.
מודים אנו שוב להנהלת המכללה (הרב-פרופ' נריה גוטל) ולהנהלת המחוז על התמיכה הנרחבת המוענקת לתכנית, בביה"ס בו ביקרנו.  כמו גם מצויה תמיכת הנהלת המחוז בבתי ספר אחרים ברחבי המחוז,  בהם מעורבת המכללה ומוסדות אקדמיים נוספים.
אנו מלאים הערכה לעבודת המורות והסטודנטיות הנפלאות הטורחות בימי ההוראה המשותפים להפוך את ההוראה לטובה, מותאמת, חווייתית ומשמעותית יותר.
מסרו גם את תודתנו ליהודית יומל המדריכה התורמת להעשרת הלמידה במסגרת הפיתוח המוסדי.
נשמח לבקר בהמשך וללמוד עוד על מאפייני הדגם שהוצג.
לסיכום נודה שוב על המאמצים בהתנעת השותפות מצד הגורמים האקדמיים והגורמים הבית ספריים  שהציבו, סטודנטיות, מורות מכשירות, מתאמות ומקשרות המהוות  נשות מפתח מצוינות להובלת התכנית ולמימושה בפועל.

                             בברכה,
ד"ר דליה עמנואל-נוי          וד"ר יהודה שוורץ
מנהלת תכנית ארצית          מפקח המכללה – אגף א' להכשרת עובדי הוראה
אקדמיה-כיתה                   משרד החינוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה