יום רביעי, 29 בפברואר 2012

נפגשים עם [מסגרות לקידום] הנוער

מאת מירב גור אריה וד"ר נורית סרי,
ההתמחות לחינוך חברתי קהילתי
כחלק מתכנית לימודי חח"ק (חינוך חברתי קהילתי) מוקד קידום נוער, מסיירות סטודנטיות שנה א במסגרות שונות של נוער בסיכון. הסיורים נועדו לפתח תפיסה והבנה של נוער בסיכון על ידי מפגשים בשטח במגוון מסגרות לקידום הנוער.

השנה סיירו הסטודנטיות בארבע מסגרות לקידום נוער בסיכון: בית קפה טיפולי ושלוש יחידות שונות של קידום נוער.
בית הקפה הטיפולי "כפית" בבאר שבע שייך לעמותת על"ם (עמותה לנוער במצבי סיכון). המקום משמש מקום בילוי ייחודי לבני נוער המגיעים באופן עצמאי מרצונם החופשי. המקום מאויש על ידי אנשי מקצוע ומתנדבים שמשוחחים עם הנוער "בגובה העיניים" ומעבירים סדנאות ייחודיות ופעילויות שונות.
היחידות לקידום נוער הן חלק ממערכת משרד החינוך המבקשת לתת מענה לנוער בסיכון שנשר ממסגרות החינוך הפורמליות או לנוער המתקשה לתפקד ולהסתגל במערכת הפורמלית. המענה ניתן על ידי השלמת השכלה, על ידי פעילות קבוצתית חינוכית-חברתית ועל ידי הכנה ושילוב בעולם התעסוקה. סטודנטיות ההתמחות משולבות ביחידות לקידום נוער במסגרת עבודתן המעשית.
במסגרת הסיורים ביקרו הסטודנטיות בשלוש יחידות שונות:
היחידה ברמלה המטפלת ביהודים, בנוצרים ובערבים גם יחד. שם נחשפו הסטודנטיות להתמודדות עם סוגיית ההתבוללות ומניעתה ועם הניסיון לכבד אוכלוסיות שונות, אך לשמר גם הפרדה ביניהן;
היחידה באשדוד המשלבת פרויקטים ייחודיים לבני הנוער ונותנת מענה למגוון האוכלוסיות בעיר – נוער ותיק, נוער עולה מחבר העמים ומאתיופיה ונוער מהמגזר החרדי. שם נחשפו הסטודנטיות למיזם העסקי של בני הנוער שבו מכשירים את הנוער להשתלבות בעולם התעסוקה תוך מתן אחריות לביצוע משימות עסקיות כחלק מפעילות היחידה;
היחידה בביתר הנותנת מענה לנוער חרדי בסיכון. ביחידה זו נחשפו הסטודנטיות למתווה ייחודי של פעילות על פי מסגרות ותכנים המתאימים למגזר החרדי תוך זהירות רבה שלא ליצור תיוג על הנערים בסיכון.
מדברי הסטודנטיות: "באופן כללי הסיורים היו מצוינים ב"ה. למדנו המון ונפגשנו עם דמויות מדהימות"; "שמחתי שהלכנו ליחידות שונות כדי לראות את הפעילות הפועלת בשטח ת'כלס ולא רק באופן תאורטי בלימוד בכיתה. היחידות מגוונות ומראות לנו את הייחודיות שכל יחידה מפתחת לעצמה בהתאם לצרכיה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה