יום רביעי, 28 בינואר 2015

סיור בחווה הטיפולית בתל מונד

מאת ד"ר אביה גוטמן,
ראש המסלול לחינוך מיוחד

סטודנטיות המסלול לחינוך מיוחד, שנה א (אלקנה), קיימו בשבוע עבודה מעשית סיור בחווה לרכיבה טיפולית בתל מונד. סיור זה פתח צוהר לתחום טיפולי נוסף שניתן לסייע בו לילדי החינוך המיוחד. המרכז לרכיבה טיפולית בישראל מיישם את השיטות הטיפוליות החדשניות ביותר באמצעות בעלי חיים, שמטרתן לשפר את היכולות הפיזיות והמוטוריות, את הביטחון העצמי ואת הדימוי העצמי של מגוון המטופלים בו.
בחווה מתבצעים פרויקטים של רכיבה טיפולית על סוסים וטיפול באמצעות כלבים, שנועדו לענות על הצרכים המגוונים של המטופלים המגיעים למרכז מדי שנה: פרויקטים לילדים אוטיסטים, לילדים עם שיתוק מוחין, לילדי החינוך המיוחד, לאוכלוסיות בסיכון ובמצוקה, לאנשים הלוקים במוגבלוּת שכלית, לתלמידים הסובלים מלקויות למידה, לנפגעי תאונות דרכים, לנכי צה"ל, לנגמלים מסמים, לקשישים, ולעוד רבים אחרים. ההדרכה מתבצעת על ידי מדריכי רכיבה ומטפלים מקצועיים ומוסמכים.
רכיבה על סוסים תורמת להנעה ולהפעלה של חלקי גוף רבים: הזרועות, הרגליים, הגב, הצוואר, האגן, ולמעשה כמעט כל השרירים הנותרים ללא תזוזה אצל בעלי צרכים מיוחדים הסובלים מהתנוונות שרירים בשל קשיים בתנועה.
כן מעניקה הרכיבה על הסוס ביטחון עצמי למטופל שלרוב הוא מובל ולא מוביל. כאן, למרות התמיכה מצד ארבעה אנשי צוות מלווים, לרוב מתנדבים, כל מטופל במהלך רכיבה מרגיש כי הוא זה המוליך את הסוס, הוא המדרבן אותו לנוע ובסופו של דבר – הוא בעל השליטה.
בכלביה הטיפולית שבמרכז מיושמת שיטת טיפול באמצעות עבודה עם כלבים, שיטה שההכרה ביעילותה הולכת ורווחת בשנים האחרונות. העבודה עם הכלבים ומאמניהם מסייעת למטופלים ומשפרת את מצבם באופן ניכר, לעתים לאחר שכל שיטות הטיפול הקונבנציונליות נכשלו. כל זאת נעשה בזכות החום, הנאמנות והאהבה הבלתי מותנית שמקבלים המטופלים מהכלבים. ראינו ממש איך הכלב מתרגש ושמח כשרואה את הילד שלו, ואף מלקקו בפנים או בידיו.
הסטודנטיות סיירו באתר המודרני והמשוכלל של החווה, והמרחבים עם השדה הפתוח היו משובבי לב ונפש. השילוב של המקום האסתטי עם ההרצאות המחכימות שניתנו על ידי הצוות במקום, והסרט שהוקרן על החווה, הביאו להנאה מרובה. כפי שציינה אחת הסטודנטיות: "הייתי באמת רוצה לעסוק ולהתמחות בטיפול באמצעות בעלי חיים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה