יום חמישי, 2 ביוני 2016

ב"אורות" מחנכים יוצרים

מאת ד"ר זאב קאים,
מרכז תכנית הסטאז' בקמפוס רחובות

כנס ההוקרה למתמחים ולמורים חדשים לשנת תשע"ו שיקף עשייה משמעותית של מתמחים ממכללת אורות ישראל שזכו במקומות הראשונים בתחרות הארצית. יצירותיהם פותחות לנו צוהר לעולמם הערכי ולמורכבות תפקידם של אנשים המופקדים על חינוך ילדי ישראל. אשרינו שאלו בוגרינו!
אחת היוזמות המבורכות שיזם אגף ההתמחות במשרד החינוך בשנים האחרונות היא תחרות ארצית של יצירות חינוכיות מפרי עטם של המתמחים. הרעיון העומד מאחורי התחרות הוא להביא את הקול הפנימי של המורים הצעירים ולשקף דרך היצירות השונות את נקודת מבטם על ראשית דרכם בהוראה. בדרך זו מתאפשר גם לציבור הרחב להציץ אל המתרחש מאחורי דלת הכיתה ולהבין, ולוּ במעט, את מורכבות עולמו של המורה החדש.
מורים מתמחים חווים בשנתם הראשונה בהוראה משברים והצלחות, מתחבטים בדילמות חינוכיות והתנהלותם רוויה מתחים ושינויים. הם מעורבים באירועים רבים, נחשפים לתהליכים פדגוגיים מורכבים, ונדרשים להחלטות חינוכיות בעלות משמעות. למעשה, ניתן לדמות את חייו של המתמחה לגלי ים המשתנים ללא הרף; רגע אחד אתה רוכב על הגל וברגע שאחריו הגל טופח על פניך. מתמחים אלה מגיעים להוראה מתוך שליחות ורצון לתרום לעיצוב פני הדור הצעיר, והאופן שבו יחוו את שנתם הראשונה תעצב את תפיסתם החינוכית ותפיסת תפקידם.
התחרות הארצית נערכה השנה בקרב כ-7000 מורים וגננות חדשים. מאות יצירות מופלאות הוגשו לשופטים בעלום-שם. במסגרת התחרות השתתפו המתמחים בשלוש קטגוריות של יצירות חינוכיות: סיפורים, כרזות וסרטונים בתחום החינוך. אסיף היצירות החינוכיות שהוגש לשיפוט נבחן בקפדנות רבה על ידי צוותי שופטים שונים המורכבים מאנשי חינוך ואנשי מקצוע בתחומי הספרות, האמנות והקולנוע.
עם פרסום הזוכים התברר שמכללת אורות ישראל זכתה כהרגלה במקום מוביל בין הזוכים. בוגרי המכללה זכו בשני המקומות הראשונים בתחרות ובמקום השלישי בקטגוריית כתיבת הסיפור החינוכי. גם בקטגוריות האחרות של הכרזות והסרטונים החינוכיים זכו בוגרים שלנו במקומות מכובדים.
בין הזוכים מבוגרי המכללה פגשנו את אלעד יהודאי שבסיפורו "של נעליך מעל רגליך" הוא עומד על תפקידו של המחנך כמנהיג ועל המתח בדמותו בין הרצון לשמש לתלמידים כדמות סמכותית, כמודל לחיקוי עבור התלמידים, ובין רצונו להתקרב אליהם ולהרגיש את הקשר הרגשי אתם. זוכה נוסף ממכללתנו, שמואל חיון, קושר בסיפורו "חוויה בעלייה" בין הסוד של אביו שעלה לארץ ממרוקו וחוויות הקליטה הקשות שעבר בתקופת המעברות ובין הפרויקט המופלא "חוויה בעלייה" שאותו יזם בכיתתו בהשראת אביו. הסיפור מטלטל את הקורא בין העבר להווה ומסתיים במפגש מרגש בין האב, בנו המורה ותלמידי הכיתה. בוגר נוסף שלנו, אהרון בר-יעקב חושף בפנינו בסיפורו "כמים הפנים לפנים" את השינוי שעבר כמחנך, מדמות של מורה קפדן, נוקשה וסמכותי למורה רגיש, סובלני ובעל עין טובה ביחסו עם תלמידיו. אט אט מתרחש השינוי ומוביל את המחנך ליחסים משמעותיים ובונים עם שניים מתלמידיו המורכבים.
בתחום הסרטים זכה מאיר דדוש בסרטו "דרך אחרת". הוא מתאר בסרט את יחסו המיוחד עם עמית, תלמיד המרותק לכיסא גלגלים, שאותו הוא משלב בהצלחה רבה בכיתה. אחרונה חביבה היא הבוגרת בת-אל מרמלשטיין שזכתה בציון לשבח על הכרזה "יגעת ומצאת (באהבה) – תאמין".
שיא החוויה היה טקס הענקת המלגות בתאטרון הקאמרי. את הטקס כיבדו בנוכחותם מנכ"לית משרד החינוך – גב' מיכל כהן, מר אייל רם – סמנכ"ל ומנהל מינהל עובדי הוראה, מר יוסי וסרמן – יו"ר הסתדרות המורים, נשיאי מכללות, ובראשם נשיאנו הרב פרופסור נריה גוטל. הטקס נפתח במעגלי שיח שבהם הציגו הזוכים את משמעות יצירותיהם בפני האורחים וכל אורח קיבל ספר שריכז בתוכו את היצירות הזוכות. בהמשך הערב התקיים טקס הוקרה וחלוקת מלגות לזוכים, ובו זכינו לברכות מפי מכובדים ולהמחזה של חלק מהיצירות. המנחה ד"ר שרה זילברשטרום, מנהלת אגף ההתמחות והכניסה להוראה, ניצחה על הערב החגיגי בהתרגשות מדבקת וסיכמה אותו ב"מתנות הקטנות-גדולות שהעניקו לנו המתמחים בפרי יצירותיהם".
ואכן אין ספק: זו זכות להצמיח בוגרים שכאלה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה